RUSSIA’S ROLE IN THE FAR-RIGHT TRUCK CONVOY: AN
ANALYSIS OF RUSSIAN STATE MEDIA ACTIVITY RELATED TO
THE 2022 FREEDOM CONVOY

Caroline Orr Bueno, University of Maryland
United States

Abstract

Nearly a year after the start of Canada’s 2022 Freedom Convoy—a series of
protests and blockades that brought together a wide variety of far-right activists
and extremists, as well as ordinary Canadians who found common ground with
the aggrieved message of the organizers—the question of whether and to what
degree foreign actors were involved remains largely unanswered. This paper
attempts to answer some of those questions by providing a brief but targeted
analysis of Russia’s involvement in the Freedom Convoy via media and social
media. The analysis examines Russian involvement in the convoy through the
lenses of overt state media coverage, state-affiliated proxy websites, and overlap
between Russian propaganda and convoy content on social media. The findings
reveal that the Russian state media outlet RT covered the Freedom Convoy far
more than any other international media outlet, suggesting strong interest in the
far-right Canadian protest movement on the part of the Russian state. State-
affiliated proxy websites and content on the messaging platform Telegram
provide further evidence of Russia’s strategic interest in the Freedom Convoy.
Based on these findings, it is reasonable to infer that there was Russian
involvement in the 2022 truck convoy, though the scope and impact remain to be
determined.



Caroline Orr Bueno 2

Introduction

One year after the start of Canada’s 2022 Freedom Convoy—a series of protests
and blockades that brought together a wide variety of far-right activists and
extremists, as well as ordinary Canadians who found common ground with the
aggrieved message of the organizers—the question of whether and to what
degree foreign actors were involved remains largely unanswered. During a recent
talk about disinformation for the 2022 CASIS West Coast Security Conference,
I briefly presented a few slides of data on international media coverage of the
convoy, including coverage by Russian state-funded media (U.S. Department of
State, 2022). The data I presented showed that Russian state media arm RT
(formerly Russia Today) covered the convoy more than any other international
media outlet, particularly during the crucial early weeks of the protest, which
may have given RT an opportunity to influence the tone and framing of coverage
for the duration of the convoy. These few slides of data were not the focus of my
presentation, but the amount of engagement and discussion they generated
suggests that there is still significant interest in trying to resolve the unanswered
questions about foreign involvement in the truck convoy. This paper attempts to
answer some of those questions by providing a brief but targeted analysis of
Russia’s involvement in the truck convoy via media and social media.

Before looking at Russia’s involvement in the far-right truck convoy, it’s
important to emphasize that this movement didn’t appear out of thin air, nor was
it shipped over from Russia. The organizers, tactics, networks, and ideology
behind the 2022 Freedom Convoy are a direct outgrowth of the anti-lockdown
protests, which themselves spawned from Canada’s Yellow Vest movement and
United We Roll convoy (Orr, 2019; Orr, 2021). Underneath all of these
seemingly distinct movements is a rising tide of right-wing populism—infused
with a toxic blend of conspiracy theories, disinformation, grievances, and
scapegoating—that is now dominating political narratives and leading to
increasingly inflammatory rhetoric that, at times, has spilled over into violence.
The truck convoy, therefore, doesn’t represent a new movement in Canada, but
rather a new method drawing upon old grievances. However, as evidenced by
examples such as Black Lives Matter in the U.S. and the Yellow Vests in France,
Russia views homegrown protest movements like this as an opportunity to
exacerbate social divides and sow discord as part of its asymmetric assault on
western democracies (Aceves, 2019; Johnson, 2019). Russia’s involvement in
domestic protest movements around the world has included activities such as
starting local activist groups, organizing rallies, coordinating funding, producing
and amplifying media reports, creating deceptive social media personas, and
more (U.S. Department of Justice, 2019). Russian operatives often work both
sides of divisive issues by providing support for protesters while also inciting
violence against them, and by organizing dueling rallies, and there is ample
evidence of Russia’s involvement in far-right movements around the world (Butt,
& Byman, 2020; Michael, 2019; Orttung & Nelson, 2019; Stratfor Worldview,
2021). From the National Front in France to the Northern League in Italy to the

The Journal of Intelligence, Conflict, and Warfare —
Volume 5’ Issue 3 DIGITAL PUBLISH



Caroline Orr Bueno 3

Alternative for Germany (AfD), Russia’s ruling political party has established
formal and informal ties with ultranationalist movements across Europe
(Karnitschnig, 2022). As part of this effort to destabilize Europe and weaken the
European Union, the Kremlin has provided financial support to far-right political
parties and NGOs; organized networking events, meetings, and cultural and
religious exchanges for leaders of far-right movements; and leveraged its
expansive state-funded propaganda machine to attack opponents of European far-
right politicians, inflame tensions around social issues, and spread disinformation
to chip away at the foundation of democratic societies (Bradley, 2017;
Karnitschnig, 2022; Shuster, 2017). Russia’s activities have helped fuel a rising
tide of far-right populism that has sparked mass protests and civil unrest
(Karnitschnig, 2022) surrounding issues like immigration (Crisan, 2019) and
vaccines (Marek, 2020), and energized far-right extremist movements in Europe,
North America, and elsewhere. Members of extremist groups such as
Atomwaffen, The Base, and the Russian Imperial Movement (RIM)—all of
which are listed terrorist entities in Canada—have reportedly trained in Russia
while carrying out attacks in the U.S. and Canada, and Russian disinformation
campaigns have been cited as a contributing factor in pandemic-related protests,
extremist activity, and unrest (Gradon, 2022).

In this paper, I used the data from my 2022 CASIS West Coast Security
Conference presentation as a starting point for a deeper dive into Russia’s
involvement in amplifying divisive and inflammatory narratives about the
Freedom Convoy through on-air (television) and online coverage. Trends in
Russian state media coverage can provide a good indication of what events and
issues Russia may be targeting and/or seeking to influence. Russian state
propaganda arms like RT and Sputnik have been described as an instrument of
the state used to “meddle in the politics of other states” (Elswah & Howard,
2020), and as “directed global messengers [...] using the guise of conventional
international media outlets to provide disinformation and propaganda support for
the Kremlin’s foreign policy objectives” (U.S. Department of State, 2022). By
studying RT’s coverage, we can get a better idea of what those objectives are and
where Canada fits into them. To that end, this study employed Google Jigsaw’s
Global Database of Events, Language and Tone (GDELT) to analyze trends in
convoy-related television coverage across seven international media outlets,
including RT, for the three-month period from January 8, 2022, through April 8,
2022 (GDELT Project, 2022). Next, a mixed-methods Open Source Intelligence
(OSINT) analysis was conducted to examine online convoy coverage, via
RT.com, Russian state-affiliated proxy websites SouthFront.org and
GlobalResearch.ca, and Russian-linked convoy channels on the messaging
platform Telegram.

The primary objective of this study was to assess potential Russian involvement
in the Freedom Convoy by documenting the activity of state-backed media and
state-affiliated proxy sources, as well as the spread of Russian propaganda
through convoy-related Telegram channels. This article does not attempt to

The Journal of Intelligence, Conflict, and Warfare —
Volume 5’ Issue 3 DIGITAL PUBLISH



Caroline Orr Bueno 4

measure the impact of such coverage, but rather investigate Russia’s strategic
interest in the convoy and discuss this in the broader context of Russia’s
involvement in far-right protest movements around the world.

RT’s On-Air Coverage of the Freedom Convoy

Keyword searches for “Freedom Convoy” or “Truck Convoy” during the
specified time period (1/08/2022 through 4/08/2022) were performed using
GDELT’s “Television Explorer” tool, which queries the Internet Archive’s
Television News Archive. The results of this search are presented in the charts
below. The findings show that RT produced a higher volume of convoy-related
television coverage than any other international news outlet, including Al
Jazeera, BBC News, CNN, DW, Fox News, and MSNBC. Specifically, RT had
nearly twice the raw volume and percentage of convoy-related coverage
(measured by keyword mentions per 15-second interval of airtime) as all other
outlets combined. Fox News had the second-highest volume of coverage, but it
didn’t even reach half the volume of RT. The total volume of coverage is not
particularly high, but the disproportionate focus on the convoy by RT is worth
examining.

Figure 1

Overall Coverage Volume

Station Chart "

= oeor

1017

503

%3

" 6 59 7

ALJ3zeera BBC NEWS CNN DEuCSCHeweLLe FOX NEws MSNBC RUSSI3 TODAY
GOELT PROJECT + INTERNET ARCHIVE (VIZ: GDELT + HIGHCHARTS)

Note. Overall coverage volume, as measured by mentions of the keywords “Freedom
Convoy” or “Truck Convoy” per 15-second interval of airtime, across seven international
media outlets from 1/8/2022 through 04/08/22. RT had a higher raw volume and a higher
percentage of convoy coverage than almost all other stations combined (GDELT Project,
2022).

Viewing the timeline of coverage helps give additional context to the data. Of
note, RT was the first of the seven international outlets to refer to the convoy in
on-air coverage (on Jan. 23, 2022). Coverage volume peaked on Feb. 13, 2022,
and by late February, had largely dropped off. At its peak, Freedom Convoy 2022
coverage made up just under 3.5% of total airtime on RT. This time period

The Journal of Intelligence, Conflict, and Warfare —
Volume 5’ Issue 3 DIGITAL PUBLISH



Caroline Orr Bueno 5

overlapped with the start of Russia’s invasion of Ukraine, so the fact that RT
devoted significant airtime to a Canadian protest during this time underscores its
importance as an issue of strategic interest for Russia. Importantly, RT’s early
dominance of convoy-related coverage could have provided a crucial opportunity
for Russian state actors to influence and shape subsequent media reports to align
with the Kremlin’s broad goals of sowing discord and weakening Western
democracies by amplifying extreme and/or divisive social movements. The
timeline of coverage also reveals another notable trend involving RT and Fox
News; specifically, when RT’s coverage starts to drop off, Fox News’ coverage
picks up. Recent reports have documented a symbiotic relationship between the
two networks, which may explain the pattern described here (Corn, 2022;
Thompson, 2022).

Figure 2

Timeline of Freedom Convoy Coverage

= poon

("Freenom convov" o

158 BLOCK COUNT

A
_ < MSNBC RUSSI T DEUCSCHEWELLE BBC NEWS

1/8/2022 1/25/2022 2/11/2022 2/28/2022 3/17/2022 4/3/2022

ALJazeera — BBC NEWS CNN  — DEUCSCHeweLLe FOXNEWS — MSNBC RUSSIA TODAY

Note. As measured by mentions of the keywords “Freedom Convoy” or “Truck Convoy” per
15-second interval of airtime, across seven international media outlets from 1/8/2022
through 04/08/22. Russian-state media outlet RT is represented in orange (GDELT Project,
2022).

We can also derive insight into Russian state media’s goals and tactics by looking
at word clouds, which provide a visual representation of textual data in which the
size of a word or phrase represents its frequency or importance (Korab et al.,
2021). In this case, the word clouds below are a visual summary of transcripts
from three months of television coverage (1/8/2022 through 4/08/2022) across
seven international news networks, focusing only on 15-second clips during
which the phrases “Freedom Convoy” or “Truck Convoy” were mentioned. As
such, the word clouds provide insight into the topics, people, and sentiment
associated with the key phrases “Freedom Convoy” and “Truck Convoy.” To get
a more nuanced view of Russian state media’s coverage of the “Freedom
Convoy” movement, we can look at word clouds with RT included, excluded,
and isolated. Notable themes that emerged from the word clouds include the

The Journal of Intelligence, Conflict, and Warfare —
Volume 5’ Issue 3 DIGITAL PUBLISH



Caroline Orr Bueno 6

prominent use of the keywords “NATO” and “Ukraine” by RT, which
disappeared from the word cloud once RT’s coverage was removed from the
input. Similarly, the keyword “nazi” did not appear in the word cloud without
RT’s coverage as input, but it does appear in the word cloud with RT’s coverage
included. RT’s coverage showed a preference towards describing the Canadian
protest as a “freedom convoy,” while the phrase “truck convoy” when used by
RT appeared to be closely associated with coverage of military truck convoys in
the context of Russia’s invasion of Ukraine.

Figure 3

Word Clouds Showing the Most Commonly Used Words in Freedom Convoy-
related Coverage.

fadasr o . e § Felt Calling

= = e
: o kst 5 .l " o = H Thing Restrictions aceful 2 H
H -4 Officials gi =g ] ing il 5 -3
7.5 nm H &g wiln capital S _Thing N ing o Capitalon = H
L | = i Trng 1120 Fowors VA _— gp52 Nal0i €D .
i.3r3E @2 o § g EO TR S S 0 F £S5 Minister 2 =
255 8 P g ] F =t §55S Called =8 Protests
2"a — i H i 38 28e g §-=3 §272-Lallel @ S==T=" =ifronch
2 8 g = -
= MandatesCP ER®S% =5 Coning® 5 =28 § 5 nS S8 2 _—
e = a E m L -
s @ Restrictions Woiame - 21116 Trlcker 5 oo} 5 = ®od sehuts
H &S Government 5 2= Bt =22 QD o FEEE T hge =
e President Ganaus I i E@mcim L ] s
Ll §2i5 = i = g
=38 1eil-iing 23 B8 S22 CD 300““0“ 3
Reports ;, mm ==y £ =
B i = 5 Bil = s
wm: g s () 3 R 7 § president FOIIGB‘ = World . 25m, £ 3
g o = Fra T 55 e Border §:3¢8 8,
-] » e i L e B 1 8%
Bows.: ok EL) ! z S sun 5
ciifeY s m nsr 4 Sarted 5% 1o i:
g Zoc 7 semSE g g Minister - ¢ lear e bes
§immEgaie =5 £ o 02 Z s i £ = President
. tross L) “ " continaes 5 E g 202 = I
|
e onl

All 7 international media outlets All international media outlets without RT RT c:;verag

Note. On the left, the word cloud represents all 7 international media outlets. The middle
image represents all international media outlets but with RT removed. The image on the right
represents only RT’s coverage (GDELT Project, 2022).

Russian State Media and State-Affiliated Proxies

In addition to amplifying convoy-related coverage on television, Russian state
media also produced a significant amount of online content related to the convoy
movement. A search for the key phrase “Freedom Convoy” on the site RT.com
yielded more than 250 articles about the convoy in total, at least 100 of which
were published by the Russian state-backed outlet between January and April
2022. The vast majority of these articles were supportive of the convoy and many
were also critical of the Canadian government and/or specific Canadian
government officials, including Prime Minister Justin Trudeau. The top convoy-
related topics covered by RT.com included police intervention, fundraisers, the
Emergencies Act, cryptocurrency, and civil unrest. The tone of coverage —
which emphasized clashes between protesters and police, framed the protesters
as victims of an aggressive government, and amplified divisions along
political/ideological lines — was consistent with a style that one former RT
reporter described as “anything that causes chaos” (Elswah, & Howard, 2020).
In order to focus criticism on the Canadian government and, to a lesser extent,

The Journal of Intelligence, Conflict, and Warfare —
Volume 5’ Issue 3 DIGITAL PUBLISH



Caroline Orr Bueno 7

the “global elite,” RT featured firsthand accounts and interviews, and emphasized
human interest stories about ordinary people supposedly harmed by Canada’s
COVID-19 restrictions and by the government’s response to the truck convoy.
RT also produced a significant amount of coverage about the various fundraisers
organized for the convoy, framing the story as one in which the organizers were
innocent victims whose money was stolen or redirected by the government and
big banks. Freedom Convoy protesters were described by RT as “demonized”
and said to have had their “human rights violated.” Repeated, prominent uses of
specific labels and phrases—e.g., “dictatorship” to describe the Trudeau
government; “crackdown” to refer to arrests of convoy participants—suggests
that RT may have circulated internal guidance on terminology for convoy-related
coverage, as it routinely does for its international coverage (Elswah & Howard,
2020). Of note, RT also sent correspondents to the scene of the convoy and, on
numerous instances, featured interviews with convoy participants and organizers.
As a result, RT’s coverage was shared widely on social media by Canadian
supporters of the convoy. This strategy of connecting with domestic influencers
to encourage them to share foreign propaganda is one that has been used
successfully by China in recent years (Mozur et al., 2021), but its use by Russian
state actors has not been explored as extensively.

Figure 4

Coverage of the Freedom Convoy on RT.com

Personal data of Freedom  Canada i oo o Dozens arrested as Ottawa Freedom Convoy
Convoy donors leaked ‘Freedom Convoy’ crypto /7% S police crack down on organizer reveals plans for
wallets - " Freedom Convoy (VIDEOS) DC

GoFundMe shuts down Canada’s Freedom Convoy Central organizer of Ottawa
Freedom Convoy has perfectly exposed Covid protests denied bail
i legacy media’s conceited
vonhas  bias

Joe Rogan, Elon Musk
react to Canadian trucker
§8 convoy

New Freedom Convoy- Police threaten Freedom Media floats Russia theory
style rally in Canada Convoy protesters for Canadian trucker Half of Canadians say Canada-US bridge blocked
@ arex 1awa Police say, addi Trudeau ‘not up to the job’ by Freedom Convoy
(VIDEOS)

Canada says ‘Freedom
Convoy’ seeks regime
. change

Freedom Convoy Freedom Convoy raises Canadian govt decides
ent spreads across massive sum in Bitcoin
funding

Note. Coverage of the truck convoy on RT.com, the website of Russian state-backed media
outlet RT (Source: Caroline Orr Bueno).

The Journal of Intelligence, Conflict, and Warfare —
Volume 5’ Issue 3 DIGITAL PUBLISH



Caroline Orr Bueno 8

Freedom Convoy Coverage on Russian State-Affiliated Proxy Websites

In addition to overt propaganda arms like RT, Russia also employs proxy sources
to disseminate propaganda and other content while maintaining a degree of
plausible deniability. These proxy websites and organizations “occupy an
intermediate role between the pillars of the ecosystem with clear links to Russia
and those that are meant to be fully deniable,” according to the U.S. Department
of State (2020). The use of proxy sources creates the appearance of independence
and manufactures false consensus by making it appear as though the content is
coming from multiple, independent sources. Proxy websites may also be used to
disseminate tailored content targeting specific audiences, and to localize the
Kremlin’s narratives by crafting them around specific events, communities, and
grievances. Two of the primary proxy sites used by Russia to disseminate
propaganda to English-speaking audiences are SouthFront and Global Research.
As described by the U.S. Department of State (2020), SouthFront “combines
Kremlin talking points with detailed knowledge of military systems and ongoing
conflicts” and “attempts to appeal to military enthusiasts, veterans, and
conspiracy theorists, all while going to great lengths to hide its connections to
Russia.” The Crimean-based website frequently publishes COVID
disinformation and conspiracy theories, and often republishes articles written by
authors with “advanced academic degrees” in order to boost the credibility of the
content (U.S. Department of State, 2020). Global Research is the website of the
Centre for Research on Globalization, a Canadian organization that promotes
“alternative” and fringe viewpoints about everything from vaccines to weather
control (U.S. Department of State, 2020). It plays an important role in Russia’s
disinformation ecosystem by providing a Western voice that can be used to
spread and popularize misleading narratives aimed at delegitimizing Western
governments and institutions. Despite denying its ties to the Russian government,
a 2019 report by Stanford’s Internet Observatory found that the website has
published or republished at least seven authors who were discovered to be false
online personas created by The Main Directorate of the General Staff of the
Armed Forces of the Russian Federation, also known as the GRU (DiResta &
Grossman, 2019). In total, these seven GRU authors published more than 108
articles that appear on Global Research.

A keyword search of the two websites revealed that both SouthFront and Global
Research published ongoing coverage of the Freedom Convoy that often included
disinformation and inflammatory rhetoric, as well as repeated calls for Prime
Minister Justin Trudeau to step down. Global Research produced much more
extensive coverage, but SouthFront’s coverage was much more inflammatory
and conspiratorial. Echoing RT, SouthFront claimed that protesters were being
“demonised” and “abused” by the media and the government, and accused the
Trudeau government of “ordering” the use of violence against demonstrators.
SouthFront also invoked what it called “CIA colour revolutions” in an attempt to
highlight perceived hypocrisy in the way the Freedom Convoy protesters were
portrayed in the media, compared to the way “CIA-engineered regime change

The Journal of Intelligence, Conflict, and Warfare —
Volume 5’ Issue 3 DIGITAL PUBLISH



Caroline Orr Bueno 9

operations” were celebrated. Several articles used tactics such as appeals to
authority — a logical fallacy in which a claim is said to be true based on the
authority of the person making it (Goffredo et al., 2022)—while others made
sweeping, unfounded claims about the COVID vaccine being a “killer.” In
comparison, coverage by Global Research focused more on portraying the
protesters as victims being unjustly punished by the Trudeau government and
unfairly criticized by the media. The most prominent theme in articles published
by Global Research was the depiction of COVID mandates as “authoritarian”
measures being used to control and oppress the population. Both SouthFront and
Global Research also made unfounded claims about “agent provocateurs” sent in
by the Trudeau government to incite violence—a common trope deployed by
Russia as part of its active measures campaigns (Schoen & Lamb, 2012). The
two proxy sites also republished each other’s content, as well as articles from
other Russian proxy sites, demonstrating the tightly connected and coordinated
nature of Russia’s disinformation ecosystem.

Figure 5

Coverage of the Freedom Convoy on SouthFront and Global Research

o= e Global Research e
SO0V kD) © oM DIVISIONS AND CHAOS WITHIN
{ & e orTawA POLICE. VIOLENCE
AND BRUTE FORCE ORDERED BY
TRUDEAU GOVERNMENT

Video: Freedom Convoy Interview
‘with Jamie Lynn: “It’s a
Manufactured Crisis” by Trudeau
[CANADIAN PATRIOT REVIEW ON G

ITHE GROUND REPORT FROM
WA'S FREEDOM CONVOY

Video: Ottawa Freedom Convoy
2022, Press Conference of Tamara
Lich and Brian Pecidord

e el

M
- CONVOY 2022 IN SOLIDARITY
~ “““\WITH THE TRUCK DRIVERS: WHAT
CANADA NEEDS IS THE “POLITICAL
QUARANTINE” OF JUSTIN TRUDEAU

: 3 Video: Freedom Convoy Address to ‘Freedom Convoy’ Vows to Stay in
B e ation s tatelofifmergency Ottawa Until COVID Vaccine

#FreedomConvoy2022: “Step Down  Update”. Movement Spreads Across Mandates Lifted
Trudeau” Canada

By Dr. Micheline Ladouceur By Marcel Imie Hundreds of truckers and thousands of citizens

protesting Canada’s vaccine mandates for truckers
remain in Ottawa, vowing to stay until the mandates
are lifted.

L 2 2 3 (2 votes) )

THE TRUCKERS TAKE ABUSE IN
OTTAWA: COVID CRIMES COA -
COMMITTED BEHIND THE COVER : % 1 : = Global Research
OF “EMERGENCY MEASURES” 3 2 < =

=) TAKE A STAND

By Mogan Redshaw

CEm o (A - CENR . @ o

B R s.oport SouthFront
L eoe }

Canadian Emergencies Act, Justin Video: Canadian Patriot Review On Video: The Freedom Convoy 2022.
Trudeau, and Civil Disobedience in the Ground Report from Ottawa’s Interview with Trucker Lawrence
Context Dunham

By Ray McGinnis By Lawrence Dunham and Laura-Lynn

Note. Freedom Convoy coverage on Russian state-affiliated websites SouthFront and Global
Research. (Source: Caroline Orr Bueno)

The Journal of Intelligence, Conflict, and Warfare S
Volume 5’ Issue 3 DIGITAL PUBLISH



Caroline Orr Bueno 10

Freedom Convoy Telegram Channels as a Conduit for Russian
Propaganda

Using basic Open Source Intelligence (OSINT) techniques to explore Freedom
Convoy content on the messaging platform Telegram uncovered evidence of
further overlap between convoy content and Russian propaganda. In January and
February 2022, a large number of public Telegram channels were created or
repurposed under the auspices of supporting the Freedom Convoy. These
channels were used to share information about the convoy route(s), solicit
donations, discuss ongoing convoy-related events, express opinions about
politics and COVID restrictions, post links to news stories, spread conspiratorial
content, share calls to action, and encourage people to take part in the protests.
Active monitoring of these channels revealed a pattern of accounts sharing
Russian propaganda, starting very early in the life cycle of these channels and
growing over time, to the point that some Freedom Convoy channels effectively
became repositories for pro-Russia propaganda, including several that are now
posting Kremlin press releases and videos in Russian language. Channels such
as “Freedom Convoy” (52,641 members), “Convoy to Ottawa 2022” (22,209
members) and the “Global Freedom Convoy” (14,851 members) all regularly
post pro-Kremlin content and share messages from explicitly pro-Russia
channels. In the “Global Freedom Convoy” channel, a search for the keyword
“Russia” returns 1,206 results; in the “Convoy to Ottawa” channel, the same
search returns 921 results; and in the channel “Freedom Convoy,” the search
returns 225 results. Some of these channels still post convoy-related content, too,
including plans for upcoming events and rallies, while others have pivoted away
from the convoy entirely and now only post a mix of Russian propaganda, QAnon
conspiracy theories, and other conspiratorial content. Many of the conspiracy
theories posted in these channels either originated from or circulated widely in
Russian propaganda networks, including allegations that COVID-19 is a
bioweapon and/or that Russia invaded Ukraine to shut down U.S.-backed
biolabs, claims that Russian interference in the 2016 election was a hoax, and
various conspiratorial narratives about COVID vaccines, 5G technology, and
tracking chips. Some of the most widely shared content on these channels
included narratives portraying the Canadian government as being overrun with
Nazis and claiming that the Canadian government supports Nazis in Ukraine.
These narratives align with some of the most dominant propaganda narratives
used by Russia to justify its invasion of Ukraine. Other posts fused multiple
Russian conspiracy theories together, such as one post in an Ottawa Convoy
channel that claimed Malaysia Airlines Flight 17 was not shot down by Russia,
but rather by “Freemasons” who targeted the airplane because there was a world-
renowned AIDS researcher onboard who was preparing to tell the world that
AIDS was a man-made virus created by Dr. Anthony Fauci, the former director
of the U.S. National Institute of Allergy and Infectious Disease and former chief
medical advisor to the president who served on the White House Coronavirus
Task Force. Another thematic pattern observed in these channels was the posting
of conspiratorial content promoting beliefs about being “replaced.” This

The Journal of Intelligence, Conflict, and Warfare —
Volume 5’ Issue 3 DIGITAL PUBLISH



Caroline Orr Bueno 11

primarily included posts about the so-called “Great Replacement” conspiracy
theory, which describes a common belief among white supremacists and neo-
nazis that white Europeans are being deliberately replaced through immigration
and demographic changes resulting in the growth of minority populations (Davey
& Ebner, 2019). Other “replacement” themes that appeared in the convoy
Telegram channels included beliefs about foreign workers replacing Canadians
for domestic jobs and speculation about various politicians and public figures
being “replaced” by body doubles or robots.

More broadly, the tactics employed by the operators of these channels—
including multilingual posting, repurposing existing channels, creating networks
of interconnected channels, and using Telegram to coordinate talking points on
other social media platforms—have previously been linked to Russian influence
operations (Brody, 2022). In particular, there is evidence that state-sponsored
organizations have used closed private groups on Telegram to coordinate social
media activity on other platforms, including mass posting and harassment of
dissidents (Brody, 2022).

Conclusions

The data presented in this article reveals a demonstrable strategic interest in the
truck convoy on the part of Russian state-backed media outlet RT, as evidenced
by the total volume of coverage on television and online. RT is among the most
forward-facing parts of Russia’s multifaceted disinformation and propaganda
ecosystem, and thus serves as a relatively reliable indicator of Russian state
interests and priorities. The confluence between RT’s coverage and the Russian
government’s foreign policy interests has been thoroughly documented, as has
RT’s participation in disinformation and propaganda campaigns stemming from
Russian intelligence agencies (Elswah & Howard, 2020; U.S. Department of
State, 2022). These campaigns typically involve an assembly line of actors and
organizations through which information and narratives are transmitted, shaped,
manipulated, and laundered. As such, it is reasonable to infer that RT’s extensive
coverage of the convoy may be just the most visible sign of a broader influence
campaign encompassing other actors and activities including proxy sources,
cyber operations, social media accounts/engagement, and involvement in
activism/organizing. This is an area that should be explored further in future
research, as the current article’s scope was limited primarily to content directly
and overtly linked to Russian state media.

In addition to RT’s coverage, this analysis also documented sustained interest in
the Freedom Convoy on the part of Russian state-affiliated proxy sites
SouthFront and Global Research. These two sources showed significant
alignment with state media in terms of coverage timelines, thematic patterns,
terminology and language, and conspiratorial/disinformation content. Both
websites have been identified by the U.S. Department of State (2020) as proxy
sources that have distinct roles in Russia’s propaganda and disinformation

The Journal of Intelligence, Conflict, and Warfare —
Volume 5’ Issue 3 DIGITAL PUBLISH



Caroline Orr Bueno 12

ecosystem, occupying a space between sources that are overtly linked to Russia,
like RT, and those that are meant to be entirely covert and deniable. These
sources are generally perceived as more credible than Russian state media outlets,
and often purposely publish content produced by “experts” and individuals with
specialized degrees and/or titles in order to bolster the appearance of being
independent and authoritative sources of information. There is a significant
degree of cross-posting within the web of proxy sites and extending to other
Russian state-backed sources, and several state-affiliated proxy sites have a
history of publishing articles written by false personas created by Russian
intelligence agencies (U.S. Department of State, 2020). Importantly, state-
affiliated proxy sites also tend to reach broader audiences (U.S. Department of
State, 2020). In the assembly line of Russian propaganda and disinformation,
proxy sites are one step further down the line than overt state-funded media, and
their primary function is to help diffuse Russian narratives into the broader
information environment. As such, tracking the narratives as they move from
state-funded media to proxy sources to social media and into mainstream
information spaces is an important task for future research that could help us
recognize coordinated Russian disinformation and influence operations, and also
allow us to identify websites, social media accounts, and other sources that may
be wittingly or unwittingly taking part in such operations.

Through the use of basic OSINT techniques, this analysis also found significant
and meaningful crossover between Russian propaganda and convoy-related
content on the messaging platform Telegram. A number of Telegram channels
that initially shared news and information related to the convoy later became
repositories for Russian propaganda, including content from RT and Russian
government websites. Much of this content was related to Russia’s invasion of
Ukraine, and the vast majority were sympathetic towards Russia and hostile
towards Ukraine. Other popular content spread on these channels included
allegations that western media outlets are biased and engaged in a cover-up, and
that the Canadian government is using the pandemic to push “tyrannical” laws
and policies. In one Ottawa Convoy Telegram channel, for example, a search for
the word “tyrannical” returned more than 200 posts focusing on vaccine
mandates, gun laws, legislation banning hate speech, and more. Often, convoy-
related content and Russian propaganda were posted at the same time in these
channels, suggesting at least that the same operator(s) were posting both types of
content. The origins and ownership of these channels are unclear, but it should
be noted that Telegram plays a critical role in Russia’s information and
disinformation spaces, and previous Russia-linked influence operations have
used methods and tactics that are similar to those described here (Bergengruen,
2022; Brody, 2022; Institute for Strategic Dialogue, 2022). Additionally,
Telegram has been widely used by far-right activists, in part because of its lack
of content moderation, as well as its design features, which allow for full
anonymity, end-to-end encryption, and both private and public messaging
(Gerster et al., 2022; Shadnia et al., 2022). It has also emerged as an increasingly
important refuge for far-right activists, disinformation actors, and others who

The Journal of Intelligence, Conflict, and Warfare —
Volume 5’ Issue 3 DIGITAL PUBLISH



Caroline Orr Bueno 13

have been banned from major social media platforms, including in Canada
(Gerster et al., 2022; Hart et al., 2021). In terms of its function, Telegram serves
as a gathering place where networks are built (and rebuilt), links are shared, and
messaging is coordinated, often with the goal of increasing the reach of content
on other platforms. As such, content areas where different groups overlap—for
example, QAnon-related content and biolab conspiracy theories—play an
important role, as they introduce users to other seemingly like-minded groups. In
this case, conspiratorial content served as an important area of overlap between
convoy supporters and pro-Russia accounts. Future research should explore
whether this area of overlap served as a conduit for foreign influence.

As stated previously, the 2022 Freedom Convoy originated as a domestic
movement, and the vast majority of its participants and supporters were Canadian
citizens. However, coverage of the convoy—and therefore, its prominence on the
global stage—was amplified by foreign actors, including Russian state media. It
is unlikely that this coverage had a meaningful direct impact on the convoy
movement, but rather may have influenced supporters and participants through
more subtle and indirect pathways, including through social media platforms like
Telegram. RT and other Russian state media outlets have been an important part
of several recent global protest movements, including the Yellow Vest
Movement in Europe (Gérard et al., 2020) and far-right movements in Germany
(Zakharova, 2022), as well as Black Lives Matter demonstrations and far-right
rallies in the U.S. (Aceves, 2019; Butt, & Byman, 2020; Michael, 2019). RT
claims to present an “alternative” view to Western audiences, which may be
strategically attractive to far-right audiences who share a similar worldview
characterized by conspiratorial beliefs, distrust of the media and government, and
resentment towards ‘“globalists” and “elites” (Zakharova, 2022). Research
suggests that far-right communities may utilize RT in unconventional ways, such
as by using the comment sections to bring up far-right views by “localizing” the
international content to domestic agendas and concerns (Zakhahrova, 2022).
These dynamics could help to explain the significant degree of overlap between
Russian state propaganda and truck convoy-related content and should be
explored further.

Limitations

This study focused primarily on overt Russian propaganda, which is only one
part of a vast disinformation ecosystem that also includes a variety of more subtle
activities and covert tactics. Therefore, the findings presented in this paper should
not be interpreted as representing a comprehensive analysis of Russian activities
surrounding the Freedom Convoy. Additionally, the keyword-based approach
used in searches of television coverage, websites, and social media may have
missed relevant activity and content that did not use any of the specified
keywords or phrases. Furthermore, non-English language content was largely
excluded from this analysis.

The Journal of Intelligence, Conflict, and Warfare —
Volume 5’ Issue 3 DIGITAL PUBLISH



Caroline Orr Bueno 14

Another limitation of this analysis is that it did not seek to estimate the reach or
impact of Russia’s activities. Therefore, it is unclear how many people were
actually reached by RT’s coverage of the convoy. RT’s own estimates of its
viewership numbers are known to be exaggerated, and the share of the population
that sees RT each month varies widely by country (Benton, 2022). However, as
the Nieman Lab put it in a 2022 report, “RT doesn’t need a huge audience to be
influential—only the right one.” Furthermore, as stated above, RT should not be
viewed as an isolated entity, but rather as one part of a complex disinformation
ecosystem with roots that trace back to the Russian government and intelligence
agencies. The data presented in this paper, therefore, are presented as a starting
point for further investigation looking at the reach and impact of Russian state
media’s coverage of the convoy.

Finally, since this analysis used OSINT techniques to analyze publicly available
information and social media data, it would not be appropriate to make any
inferences about whether or not the social media channels and accounts included
in the analysis are witting participants in a Russian disinformation or influence
campaign, nor would it be appropriate to infer that the organizers of the Freedom
Convoy knowingly worked with Russia or accepted Russia’s support for their
movement. This analysis focused on unidirectional influence (from Russia) and
did not attempt to make any determinations about intentional coordination
between Russia and other actors, nor did it explore the individual accounts
posting in public Telegram channels.

Future Directions

The far-right Freedom Convoy that took place last year in Canada was part of a
global trend of “pandemic populism” fueled by a combination of legitimate fears
and anxiety, long-standing grievances, anti-government sentiment, and
reactionary responses to rapid social change, among other things (Vieten, 2020).
The underlying causes of the movement that became the Freedom Convoy have
long existed in Canada, but the circumstances of the pandemic proved to be fertile
ground for the growth of a new protest movement that cultivated and exploited
backlash to pandemic restrictions and mandates. While the Freedom Convoy
emerged as a domestic movement, there remain questions about the extent of
foreign involvement in various aspects of the protests. This paper represents a
first attempt to answer some of those questions by examining Russian state media
and propaganda activity surrounding the Freedom Convoy. Using a media
monitoring tool and OSINT techniques, this analysis documented a persistent
strategic interest in Canada’s far-right Freedom Convoy movement on the part of
the Russian state, as evidenced by Russian state-backed media coverage, state-
affiliated proxy websites, and the use of the messaging platform Telegram as a
shared information space for Russian propaganda and pro-convoy content.
Although the data presented in this paper do not address reach or impact, they do
offer some of the first verifiable answers to lingering questions about Russia’s

The Journal of Intelligence, Conflict, and Warfare —
Volume 5’ Issue 3 DIGITAL PUBLISH



Caroline Orr Bueno 15

involvement in the convoy movement, and they represent an important starting
point for further investigation.

Future studies should build on these findings by exploring several new directions
of related research. As noted in this paper, the timeline of Russian state media
coverage appeared to potentially interact with Fox News’ coverage of the
convoy, but that was outside the scope of the current analysis. A more in-depth
investigation of the amount and type of coverage produced by different
international media outlets could yield important insight into the spread of certain
narratives, including foreign disinformation narratives. This could also help
answer questions about whether Russian state media’s early and dominant
coverage of the convoy influenced subsequent coverage by other international
news networks.

Another promising line of study may be found in the analysis of visual imagery
used by Russian state media, state-affiliated proxy websites, and associated social
media accounts. The current study focused almost exclusively on text, with no
formal analysis of accompanying visual imagery or memes. However, Russian
disinformation campaigns often feature sensationalist imagery and memes
designed to go viral, suggesting that images may be used just as strategically as
text. As such, image-based analysis could yield insights that cannot be accessed
via textual analysis. Additionally, themes and patterns found in images and their
metadata could provide an opportunity for researchers to identify and track
Russian disinformation content without relying on keywords or text-based
approaches. Recent research indicates that important evidence can be extracted
from images used in Russian disinformation and influence campaigns, including
details that can help identify and link websites and accounts that are being used
in such campaigns (Zannettou et al., 2020). Targeted analysis of visual content
can also play an important role in the detection of disinformation (Cao, 2020),
particularly when analyzing far-right political content (Faulkner et al., 2021).

There is also a need for additional research exploring the role of Telegram as a
conduit for Russian propaganda and, more generally, conspiracy theories,
disinformation, and extremism. Longitudinal research tracking the life cycles of
Telegram channels would be particularly useful given that channels with large
audiences are often renamed, repurposed, and reused for different purposes in
different disinformation campaigns. Much of this can be traced back to QAnon,
which established a disinformation infrastructure that is still in use today and
continues to be successfully replicated for new disinformation campaigns and
protest movements across the world (Kim & Kim, 2022). While it is already well
known that the Russian government uses Telegram and has urged the public to
use the messaging platform to find pro-Kremlin content (Bergengruen, 2022), it
is not yet known whether and to what extent Russian operatives are utilizing the
infrastructure built by QAnon. Exploring Russia’s use of Telegram on a more
granular level could reveal novel findings about how Russia has adapted its
disinformation campaigns and tactics in the aftermath of widespread

The Journal of Intelligence, Conflict, and Warfare —
Volume 5’ Issue 3 DIGITAL PUBLISH



Caroline Orr Bueno 16

deplatforming in 2022. Gaining a better understanding of the evolving nature of
Russia’s information warfare strategy—including its relation to counter-
disinformation efforts, its platform-specific adaptations, and its role in promoting
extremist content—is necessary to inform the development of the technical,
social, and cognitive defenses that are needed to guard against it.

The Journal of Intelligence, Conflict, and Warfare —
Volume 5’ Issue 3 DIGITAL PUBLISH



Caroline Orr Bueno 17

References

Aceves, W. (2019). Virtual Hatred: How Russia Tried to Start a Race War in the
United States. Michigan Journal of Race & Law, 24(2).
https://repository.law.umich.edu/mjrl/vol24/iss2/2/

Benton, J. (2022, March 2). How many people really watch or read RT, anyway?
It’s hard to tell, but some of their social numbers are eye-popping.
Nieman Lab. https://www.niemanlab.org/2022/03/how-many-people-
really-watch-or-read-rt-anyway-its-hard-to-tell-but-some-of-their-social-
numbers-are-eye-popping/

Bergengruen, V. (2022, March 21). How Telegram Became the Digital
Battlefield in the Russia-Ukraine War. TIME  Magazine.
https://time.com/6158437/telegram-russia-ukraine-information-war/

Bradley, M. (2017, February 13). Europe's Far-Right Enjoys Backing from
Russia's Putin. NBC News. https://www.nbcnews.com/news/
world/europe-s-far-right-enjoys-backing-russia-s-putin-n718926

Brody, B. (2022, July 29). How Russia’s troll army spread on YouTube and
Instagram. Protocol. https://www.protocol.com/policy/russia-ukraine-
telegram-instagram-youtube

Butt, S., & Byman, D. (2020). Right-wing extremism: The Russian connection.
Survival, 62(2), 137-152.

Cao, J., Qi, P., Sheng, Q., Yang, T., Guo, J., & Li, J. (2020). Exploring the role
of visual content in fake news detection. Disinformation, Misinformation,
and Fake News in Social Media, 141-161.

Corn, D. (2022, March 13). Leaked Kremlin Memo to Russian Media: It Is
“Essential” to  Feature  Tucker Carlson. Mother  Jones.
https://www.motherjones.com/politics/2022/03/exclusive-kremlin-
putin-russia-ukraine-wa r-memo-tucker-carlson-fox/

Crisan, M. (2019). Migration In The Kremlin’s Disinformation War. Bulletin
Of Carol I National Defence University (EN), (03), 7-13.

The Journal of Intelligence, Conflict, and Warfare —
Volume 5’ Issue 3 DIGITAL PUBLISH



Caroline Orr Bueno 18

Davey, J., & Ebner, J. (2019). The “Great Replacement”: The violent
consequences of mainstreamed extremism. Institute for Strategic
Dialogue. https://www.isdglobal.org/wp-content/uploads/2019/07/The-
Great-Replacement-The-Violent-Consequences-of-Mainstreamed-
Extremism-by-ISD.pdf

DiResta, R., & Grossman, S. (2019, November. 12). Potemkin Pages &
Personas: Assessing GRU Online Operations, 2014-2019. Stanford
Internet Observatory. https://cyber.fsi.stanford.edu/io/publication/
potemkin-think-tanks

Elswah, M., & Howard, P. N. (2020). “Anything that causes chaos”: The
organizational behavior of Russia Today (RT). Journal of
Communication, 70(5), 623-645.

Faulkner, S., Guy, H.,, & Vis, F. (2021) Right-wing populism, visual
disinformation and Brexit. In Tumbler & Waisbord (Eds.), The Routledge
Companion to Media Disinformation and Populism. London: Routledge,
pp. 198-208.

Gérard, C., Guilhem, M., Salamatian, L. (2020). RT, Sputnik et le mouvement
des Gilets jaunes: cartographie des communautés politiques sur Twitter
(“RT, Sputnik and the Yellow Vests Movement: Mapping Political
Communities on Twitter”). L’Espace Politique, 40.
http://journals.openedition.org/espacepolitique/8092

GDELT Project (2022). Global Database of Events, Language and Tone
(GDELT). https://www.gdeltproject.org/

Gerster, L., Kuchta, R., Hammer, D., & Schwieter, C. (2022). Telegram as a
Buttress: How far-right extremists and conspiracy theorists are
expanding their infrastructures via Telegram. Institute for Strategic
Dialogue. https://www.isdglobal.org/isd-publications/telegram-as-a-
buttress-how-far-right-extremists-and-conspiracy-theorists-are-
expanding-their-infrastructures-via-telegram/

The Journal of Intelligence, Conflict, and Warfare —
Volume 5’ Issue 3 DIGITAL PUBLISH



Caroline Orr Bueno 19

Goffredo, P., Haddadan, S., Vorakitphan, V., Cabrio, E., & Villata, S. (2022,
July). Fallacious Argument Classification in Political Debates. In Thirty-
First International Joint Conference on Artificial Intelligence {IJCAI-
22}, International Joint Conferences on Artificial Intelligence
Organization, pp. 4143-4149.

Gradon, K. T. (2022). Covid-19 And The Information Ecosystem: Lessons From
Russian Malign Influence Campaigns For The Post-Covid-19 World. In
Pollard & Kuznar (Eds.), A World Emerging From Pandemic. Bethesda:
NI Press, pp. 207-227

Hart, M., Davey, J., Maharasingam-Shah, E., Gallagher, A., O’Connor, C.
(2021). An Online Environmental Scan of Right-Wing Extremism in
Canada. Institute for Strategic Dialogue. https://www.isdglobal.org/isd-
publications/an-online-environmental-scan-of-right-wing-extremism-in-
canada/

Institute for Strategic Dialogue. (2022, October 26). A false picture for many
audiences: How Russian-language pro-Kremlin Telegram channels
spread propaganda and disinformation about refugees from Ukraine.
Institute for Strategic Dialogue. https://www.isdglobal.org/digital
dispatches/a-false-picture-for-many-audiences-how-russian-language-
pro-kremlin-telegram-channels-spread-propaganda-and-disinformation-
about-refugees-from-ukraine/

Johnson, D. E. (2019). Russian election interference and race-baiting. Columbia
Journal of Race & Law, 9, 191.

Karnitschnig, M. (2022, Septmeber. 8). Putin's attack on democracy is working.
Just look at Europe. Politico. https://www.politico.eu/article/putins-
attack-on-democracy-is-working-just-look-at-europe

Kim, S., & Kim, J. (2022). The Information Ecosystem of Conspiracy Theory:
Examining the QAnon Narrative on Facebook. arXiv preprint
arXiv:2211.14542

Korab, P., Fidrmuc, J., Strba, D. (2021, December. 14). Guide to Using Word
Clouds for Applied Research Design. Towards Data Science.
https://towardsdatascience.com/guide-to-using-word-clouds-for-applied-
research-design-2e07a6ala513

The Journal of Intelligence, Conflict, and Warfare —
Volume 5’ Issue 3 DIGITAL PUBLISH



Caroline Orr Bueno 20

Laqueur, W. (2015). Putinism: Russia and its Future with the West. Macmillan.

Marek, M. (2020). russian disinformation and propaganda in the polish
infosphere — context of the covid-19 pandemic. Strategic Panorama, (1-
2), 58-63. https://doi.org/10.53679/2616-9460.1-2.2020.07

Menn, J. (2020, Aug. 24). Russian-backed organizations amplifying QAnon
conspiracy theories, researchers say. Reuters. https://www.reuters.com
/article/us-usa-election-qanon-russia/russian-backed-organizations-
amplifying-qanon-conspiracy-theories-researchers-say-
idUSKBN25K13T

Michael, G. (2019). Useful idiots or fellow travelers? The relationship between
the American Far Right and Russia. Terrorism and Political Violence,
31(1), 64-83.

Mozur, P., Zhong, R., Krolik, A. & Aufrichtig, A. (2021, December. 13). How
Beijing influences the influencers. The New York Times.
https://www.nytimes.com/interactive/2021/12/13/technology/china-
propaganda-youtube- influencers.html

Orr, C. (2021, September 19). Shocking anti-vaccine protests that plagued
Canada’s election spawned resurgent far-right movement. National
Observer. https://www.nationalobserver.com/2021/09/19/analysis/
shocking-anti-vaccine-protests-plagued-canadas-election-spawned-
resurgent-far

Orr, C. (2019, June 11). Hate groups mix with yellow vests on 'front line' of
extremism in Canada. National Observer. https://www.nationalobserver.
com/2019/06/11/news/hate-groups-mix-yellow-vests-front-line-
extremism-canada

Orttung, R. W., Nelson, E. (2019). Russia Today’s Strategy and Effectiveness on
YouTube. Post-Soviet Affairs, 35(2), pp. 77-92.

Public Safety Canada. (2021). Currently listed entities.
https://www.publicsafety.gc.ca/cnt/ntnl-scrt/cntr-trrrsm/lIstd-ntts/crrnt-
Istd-ntts-en.aspx

The Journal of Intelligence, Conflict, and Warfare —
Volume 5’ Issue 3 DIGITAL PUBLISH



Caroline Orr Bueno 21

Schoen, F., & Lamb, C. (2012). Deception, Disinformation, and Strategic
Communications: How One Interagency Group Made a Major
Difference. Institute for National Strategic Studies Strategic
Perspectives, 11. https://ndupress.ndu.edu/Portals/68/Documents/
stratperspective/inss/Strategic-Perspectives-11.pdf

Shadnia, D., Newhouse, A., Kriner, M., & Bradley, A. (2022). Militant
Extremism Coalitions: A Case Study in Neo-Fascist Accelerationist
Coalition Building Online. Tech Against Terrorism.
https://www.techagainstterrorism.org/wpcontent/uploads/2022/06/CTE
C__TAT-Acceler ationism-Report-.pdf

Shuster, S. (2017, September. 25). How Russian Voters Fueled the Rise of
Germany's Far-Right. TIME Magazine. https://time.com/4955503/
germany-elections-2017-far-right-russia-angela-merkel/

Stratfor Worldview. (2021, January 18). Russia’s Role in Stoking Right-Wing
Extremism in the West. https://worldview.stratfor.com/article/russia-s-
role-stoking-right-wing-extremism-west

Thompson, S. (2022, April 15). How RT uses Fox News to make its case. The
New York Times. https://www.nytimes.com/2022/04/15/technology/
russia-media-fox-news.html

U.S. Department of Justice. (2019). Report On The Investigation Into Russian
Interference In The 2016 Presidential Election, Vol. 1. https://www.
justice.gov/archives/sco/file/1373816/download

U.S. Department of State. (2020). Pillars of Russia’s Disinformation and
Propaganda Ecosystem. https://www.state.gov/wpcontent/uploads/
2020/08/Pillars-of-Russia’s-Disinformation-and-Propaganda-
Ecosystem 08-04-20.pdf

U.S. Department of State. (2022). Kremlin-Funded Media: RT and Sputnik's
Role in Russia's Disinformation and Propaganda Ecosystem.
https://www.state.gov/wp-content/uploads/2022/01/Kremlin-Funded-
Media January up date-19.pdf

The Journal of Intelligence, Conflict, and Warfare —
Volume 5’ Issue 3 DIGITAL PUBLISH



Caroline Orr Bueno 22

Vieten, U. M. (2020). The “new normal” and “pandemic populism”: The
COVID-19 crisis and anti-hygienic mobilisation of the far-right. Social
Sciences, 9(9), 165.

Zakharova, G. (2022). RT France as an “alternative” media outlet for the extreme
right communities in France. An audience study of YouTube comments.
For(e) Dialogue, 4(1). https://foredialogue.pubpub.org/pub/831i8maq/
release/1

Zannettou, S., Caulfield, T., Bradlyn, B., De Cristofaro, E., Stringhini, G., &
Blackburn, J. (2020). Characterizing the use of images in state-sponsored
information warfare operations by russian trolls on twitter. Proceedings
of the . International AAAI Conference on Weblogs and Social Media, 14,
774-785. https://doi.org/10.1609/icwsm.v14i1.7342

m This work is licensed under a Creative Commons Attribution-

Non-Commercial-NoDerivatives 4.0 International License.
© (CAROLINE ORR BUENO, 2023)
Published by the Journal of Intelligence, Conflict, and Warfare and Simon

Fraser University
Available from: https://jicw.org/

The Journal of Intelligence, Conflict, and Warfare —
Volume 5’ Issue 3 DIGITAL PUBLISH



